داستان توسعه محصول ایرانی به سبک جهانی دوو

داستان توسعه دوو، داستان بینشی است که در نهایت ایران را به یکی از معدود کشورهای فعال در عرصه تولید لوازم خانگی تبدیل کرد. گام اول در سال‌1386 آغاز و مونتاژ محصولات دوو در ایران شروع شد. مونتاژ، بدون تکیه بر تکنولوژی که در آن خط تولید، صرفا وظیفه داشت تجهیزات وارداتی را مونتاژ کرده و راهی بازار کند. دوو در گام اول صرفا مونتاژکننده محصولاتی بود که طراحی و تولید قطعات آن توسط کمپانی کره انجام می‌شد و خط تولید ایران، صرفا مونتاژ‌کننده محصول بود.
ما در ابتدا در حالی مونتاژ‌کننده محصولات بودیم که بینش ما از ابتدای راه، خودکفایی در تمامی مراحل طراحی و تولید بود و همین مسئله باعث شد که در سال 1387 واحد تحقیق و توسعه (R&D) انتخاب وارد عمل شده و با گروهی از نخبگان ایرانی، دست به توسعه محصولاتی بزند که دقیقا مطابق با سبک زندگی ایرانی بود. این، آغاز راه پر افتخاری است که کارآفرینان و نخبگان ایرانی در آن قدم برداشتند. کره و دیگر کشورها، انحصار لوازم خانگی دنیا را در دست داشتند و در بازار لوازم خانگی دنیا پادشاهی می‌کردند. همین انحصار‌طلبی کشورهای توسعه‌یافته باعث شده بود که اهمیت فرهنگ و سبک زندگی سایر کشورها که در گذشته توان یا پتانسیل تحقیق، طراحی و توسعه محصولات را نداشتند، دیده نشود.
با وجود تمامی چالش ها، ما در گام اول، سعی کردیم در مونتاژ محصولات موفق عمل کنیم، رضایت مشتریان را کسب کرده و محصول مونتاژ شده، تفاوتی با نمونه وارداتی نداشته باشد. اهمیت دادن به سبک زندگی، تفکری بالاتر از صرف مونتاژ بود و همین امر مشوق ما در گام نهادن به مسیری بود که در نهایت، آفرینش را به همراه داشت. برای شروع راه، ما دست به توسعه محصولاتی زدیم که تفکر طراحی آنها مطابق با کشور مبدا برند بود. با این حال سعی کردیم که به نوعی سبک زندگی و نیاز مردم را در این توسعه محدود مقدم بدانیم.
آغاز گام دوم مسیر توسعه دوو نه به دست طراحان، بلکه به دست کارآفرینان مجموعه رقم خورد. کارآفرین موفق، به مردم کشوری که در آن فعالیت می‌کند اهمیت می‌دهد. مونتاژ، نه تنها در شان مردم نبود، بلکه هزینه‌ها را برای کارخانه و مصرف‌کننده بالا می‌برد. مردمی که می‌خواستند با لوازم خانگی به روز، زندگی آسوده‌تری داشته باشند، تنها هزینه‌های بالاتری پرداخت می‌کردند و به دلیل دور بودن سبک زندگی ایرانی و کره‌ای، تنها بخش خاصی از امکانات، مورد استفاده آنها بود. همین دو فاکتور مهم، کارآفرینان را به تشکیل هسته‌های اولیه بخش تحقیق و توسعه (R&D) تشویق کرد. هسته اولیه‌ای که پتانسیل ایجاد موج ایرانی‌گرایی را ایجاد کرد.

آغاز راه خلق

تجربه موفق ما در راه خط تولید مونتاژ محصولات در کنار برنامه‌های توسعه (دو گام نخست آفرینش دوو)، شروع حرکت بر اساس مفاهیم گام سوم یعنی ایجاد تیم تحقیق و توسعه (R&D) بود. تیمی که در ابتدای راه با انرژی جوانی از دانش و خودباوری استفاده کرد و دست به توسعه محصول بر اساس پلتفرم‌های روز دنیا زد. بومی‌سازی و توجه به خواسته‌های مصرف‌کننده ایرانی در این مرحله از مهم‌ترین اهداف تیم ما بود و در راه خلق، از دانش به روز دنیا و سبک زندگی ایرانی الهام گرفته شد. توسعه در این راه باعث شد که برای نخستین بار، محصول تولید و برنامه‌نویسی شده در ایران وارد بازار شود و در عین حال، کد خطای محصولات دقیقا بر اساس خواسته‌های تیم طراحی انجام شود. اولین پروژه دقیقا متناسب با دلیل ایجاد تیم تحقیق و توسعه بود؛ توجه به سبک زندگی و نیاز مردم ایران. چالش‌ها بر سر راه اولین توسعه بسیار زیاد بودند. این ذات خلق کردن است که در ابتدای راه، انسان را به چالش می‌کشد و این ذات کمال‌گرای ماست که قدرت مبارزه را به وجود می‌آورد.
چالش‌های ما در این راه زیاد بود؛ از نبود تجربه کافی گرفته تا کمبود امکاناتی که در راه توسعه و آزمایش نیاز بودند تا شرکت‌های خارجی که در ابتدا، تمایل چندانی به همکاری با تیم ایرانی نداشتند. اما این همه باعث نشد این تیم نخبه، دست از تلاش در راه طراحی بکشد. اما در این راه چالش ها، مشکلات و کمبود امکانات تنها باعث ساخته و پرداخته شدن تیمی شد که امروز، بر قله افتخار قادر است با بزرگترین برندهای دنیا به رقابت بپردازد. در آغاز راه، حوصله و یک‌دلی تیم در مواجهه با چالش ها در کنار تجربه کارآفرینی، پافشاری‌های تیم R&D و مقاومت‌های مدیران بود که ما را در خلق طرحی ایرانی کمک کرد.
تیم R&D دوو در خلال تلاش‌ها و اقدامات لازم برای گام سوم، اولین مراحل تست محصول بر اساس استانداردهای جهانی را پشت سر گذاشت. اولین Prototype یا نمونه‌های اولیه

محصول در این مرحله ایجاد شد.

ایران، قدمتی بیشتر از بسیاری کشورهای جهان دارد. مردم اصیل و با فرهنگ ایران، لایق آن هستند که در سطح دنیا زندگی کنند و این واقعیت، همواره از دغدغه‌های اصلی ما در راه طراحی و تولید محصول بود. در این گام و در خلال سال‌های 1388 تا 1394 ما بر اساس الگوها و با الهام از سایرین دست به طراحی محصول می‌زدیم و چشم به طراحی‌هایی داشتیم که در گذشته، برترین برندهای دنیا انجام داده بودند. این چالش باعث شد تا بینش والای زندگی ایرانی به سبک جهانی، ما را مجبور به پیشرفت و ایجاد اکوسیستم همگام با برندهای روز جهان کند. با این وجود، پیش از رسیدن به بینش، چالش‌ها بر سر راه تحقیق و توسعه روز به روز بیشتر می‌شد و همین مسئله باعث شد تا گام چهارم مسیر توسعه دوو یعنی حل مسئله، گذر از چالش و عدم شکست در این راه رقم بخورد.
چالش‌ها، آزمون‌هایی هستند که عیار موفقیت را سنجش می‌کنند. موفقیت بدون چالش، همان شکست است و اگر می‌خواهیم در سطح دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم، باید بر این چالش‌ها غلبه کنیم. نیاز ما در مسیر توسعه، تولید محصولاتی بر اساس استاندارد جهانی است. در حالی که کشورهای دیگر تمایل به همکاری با تیم طراحی ایرانی نداشتند، غلبه بر این چالش‌ها بدون شکست تیم، مهم‌ترین دستاورد تیم توسعه دوو بود که در سال 1394 آغاز شد. هسته‌ای که روزی به دنبال شکستن صرف مونتاژ بود، در گام چهارم آن قدر خوب عمل کرد که در نهایت طرح‌های پذیرفته شده بین‌المللی را ارائه کرد. تیم تحقیق و توسعه‌ای که روزی اجازه عوض کردن متریال تولید را نداشت، برای اولین بار دیده شد و طرح‌های خود را ثبت کرد. توانست طرح خود را تولید و محصول را در ایران عرضه کند.
زیبایی داستان توسعه دوو در گام چهارم زمانی مشخص می‌شود که بدانیم طرح‌های اولیه همین تیم با چالش‌های لاینحل بسیاری همراه بود. همکاری تیمی و ظرافت ارتباط کارآفرین و نخبگان در گام چهارم به وضوح دیده می‌شد. این همکاری آن قدر پررنگ بود که از کیلومترها دورتر، در قلب شرکت کره‌ای دوو نیز احساس شد و برای اولین بار، جامعه جهانی به احترام این همکاری کلاه از سر برداشت و سر تعظیم در برابر خواسته‌ها، طرح‌ها و ایده‌ها فرود آورد.
گام پنجم مسیر توسعه دوو در واقع آخرین مرحله حضور ما در سطح صرف طراحی محصول بود. با وجود موفقیت‌هایی که در گام چهارم کسب کرده بودیم، توانستیم با جامعه جهانی همکاری‌های نزدیک داشته باشیم و از علم استاندارد‌سازی به سبک جهانی استفاده کنیم. در این گام، تیم R&D دوو توانست از تجهیزات آزمایشگاهی به روز استفاده کند. مسائلی همچون اهمیت به تجربه کاربری محصول در این گام امکان‌پذیر شد. ما توانستیم از تجهیزاتی برای تست محصولات طراحی شده استفاده کنیم که برندهای قدر و به نام جهانی نیز دقیقا از همین تجهیزات استفاده می‌کنند.
قرارگیری شانه به شانه برندهای شناخته شده که گاها بیشتر از 30 سال تجربه تحقیق و توسعه داشتند از افتخاراتی است که ما به آن دست پیدا کردیم. گام پنجم، ابتدای راه به رسمیت شناخته شدن محصولات طراحی شده ایرانی متناسب با نیاز مردم کشورمان و به سبک جهانی بود که با موفقیت پشت سر گذاشته شد.

حضور در میان خالقان بزرگ

طراحی به تنهایی و محدود به محصول، با وجود تمام نوآوری و شکوفایی که دارد، باز هم تعالی به همراه نخواهد داشت. رفع این چالش در گام ششم انجام شد. در ابتدا، استاندارد‌سازی محصولات به سبک و سیاق جهانی مورد توجه قرار گرفت. در خلال سال‌های 1396 تا 1401، دوو همگام با سایر برندهای شناخته شده در بازار جهان، محصولاتی را طراحی و تولید کرد که از استانداردهای جهانی برخوردار بودند. از دید دیگر، ما در گام ششم، تجهیزات آزمایش عملکرد متناسب محصول را برای اولین بار به ایران آوردیم. برای اولین بار یک محصول طراحی شده در ایران با توجه به تمامی جزئیات مورد نیاز کاربر ساخته شد و همین امر زمینه‌ساز تبدیل تیم R&D دوو به‌عنوان خالق بینشی شد که قادر است در هر زمینه، دست به توسعه و طراحی بزند.
در مسیر راه، نیاز به تاییدیه‌های بزرگتر از سوی سازمان‌های جهانی بود و از این روی، محصولات تولید شده در تیم ایران، در گام هفتم مسیر توسعه دوو، موفق به دریافت استاندارد CE از سوی اتحادیه اروپا شد. یک استاندارد معتبر در دنیا که به تیم توسعه با محصولاتی ارائه می‌شود که به تنهایی و بدون نیاز به سازمان‌های دیگر تجهیزات آزمایش همه جانبه محصولات مطابق با استانداردهای جهانی را در اختیار دارند، بلکه صاحب اکوسیستمی با امکانات ارائه مداوم و بدون وقفه محصول، پشتیبانی و با قابلیت اعتماد را دارد و در عین حال، به‌عنوان یک تکیه‌گاه همواره مصرف‌کننده محصول را ارج می‌نهد. در گام هفتم با تکیه بر خواستگاه و نیاز ایران، توانستیم در سطح دنیا حرف‌هایی برای گفتن داشته باشیم. طراحی را به‌صورت کاملا داخلی انجام دهیم و با ادبیات جهانی بزرگترین برندهای دنیا خودمان را تطبیق دهیم.
ما، زمانی می‌توانیم به تعالی و سطح دنیا فکر کنیم و وارد این سطح از تولیدات شویم که ادبیات طراحی محصول را منحصر به خودمان داشته باشیم. ما در این راه گام برداشتیم و با نوآوری، تجهیز آزمایشگاهی، تهیه اسناد تولید و افزایش تجربه در کنار توسعه تیم R&D توانستیم به بینش مشترکی دست پیدا کنیم و بتوانیم در سطح دنیا فعالیت داشته باشیم و این داستان گام هشتم ما و پوست‌اندازی از یک مونتاژ‌کننده به طراح و سپس یک اکوسیستم در سطح جهان است. تیمی که روزی برای توسعه محصولی که اصالتا متعلق به یک برند خارجی بود و نیاز به همکاری سایر کشورها را داشت؛ الان در حال صحبت کردن در سطح جهان و با ادبیات مقتضی آن است. دریافت برترین جوایز و تقدیرنامه‌ها در زمینه طراحی و توسعه محصول، گواه موفقیت و اعتماد جامعه جهانی به تیم تحقیق و توسعه ما است. الان، ما هم قدم با سایر برندهای بزرگ دنیا، در تعریف بینش جهانی صنعت لوازم خانگی در حال فعالیت هستیم و بخشی از خواستگاه طراحی و تولید در این صنعت شناخته می‌شویم.
یک اکوسیستم نیازی به سایرین برای رشد و فعالیت خود ندارد و ما الان، در گام نهم داستان توسعه دوو، به این مهم دست پیدا کرده‌ایم. تیم تحقیق و توسعه ما در حال حاضر نیازمند تفکر در سطح دنیاست و در این مسیر، از نخبگانی استفاده می‌کند که همه آنها از دانش به روز و خلاقیت ایرانی برخوردار هستند. شاید، در صورتی که هسته اولیه تیم R&D تشکیل نمی‌شد و چالش‌ها بر سر راه ما قرار نمی‌گرفتند، فرزندان این عزیزترین خاک، برای آنکه بتوانند در قواره جهان کار کنند، باید چشم بر آرمان‌های ملی می‌بستند، از عزیزان خود دور می‌شدند و کیلومترها از آن فاصله می‌گرفتند. داستان توسعه دوو، نه منحصر به یک گروه صنعتی بلکه متعلق به تمامی ایرانیانی است که دل، در گرو این خاک دارند. حاصل هزاران سال رنج میهن است و دغدغه ای از جنس بیشتر از دو هزار سال ملی گرایی به همراه دارد. این داستان، با تلاش و کوشش نخبگانی رغم خورد که در مسیر توسعه دوو، این برند را از آن خودشان دیدند. دلسوزانه تلاش کردند و جسورانه خلاقیت خود را به کار گرفتند تا دوو، نمادی واقعی از هوش، خلاقیت و دانش ایرانی باشد.