در یکی دو سال گذشته که مساله حمایت از تولید مطرح شده بسیاری بر این نکته تاکید می‌کنند که خرید کالای ایرانی به منزله حمایت از تولید داخل است. اما برخی دیگر معتقدند که چنین تبلیغات و شعارهایی یکجانبه است و به مصرف‌کننده القا می‌کند که باید هر کالایی با هر کیفیتی را بخرد تا اشتغال کارگران را حفظ کند. شما به‌عنوان معاون منابع انسانی یکی از بزرگترین شرکت‌های ایرانی چه نگاهی به این مساله دارید؟

بحث تولید در کشور ما متاسفانه از مظلومترین موضوعاتی است که در جامعه ما وجود دارد و به مشکلات این حوزه کمتر توجه شده است. از طرفی سیاست‌هایی که برای بخش تولید وضع می‌شود سیاست‌های چندگانه، متعدد و گاه متضاد است که مسیر حرکت را برای تولیدکنندگان سخت می‌کند. اگر تولیدکننده و کارآفرین واقعا دغدغه تولید و اشتغال نداشته باشد، دلیلی ندارد که چنین مسیر سخت و دشواری را طی کند.

پس باید گفت در عرصه تولید مشکلات بسیاری در کشور وجود دارد که یکی از مهم‌ترین این مشکلات، درک نشدن نیروی انسانی توسط مدیران سازمان است. البته گروه انتخاب و مدیران آن رویکرد متفاوتی دارند و خودشان را محصور محدودیت‌ها، نتوانستن‌ها و نامهربانی‌ها نکرده‌اند و همیشه با یک نگاه پیشرو و یک نگاه متعالی در این مسیر قدم حرکت کرده‌اند.

در حال حاضر ما به طور متوسط ماهی 700 تا 750 شغل ایجاد می‌کنیم و تقریبا می‌توانم بگویم جزو کم نظیر یا حتی بی نظیرترین شرکت‌های تولیدی هستیم که در این اوضاع سخت اقتصادی چنین میزان اشتغال‌زایی را داریم. یعنی هم سعی می‌کنیم که کیفیت تولید را حفظ کنیم و هم می‌دانیم که برای حفظ کیفیت باید نیروی انسانی توانمند داشته باشیم و قدردان این نیرو باشیم.

در حال حاضر چند نفر نیروی مستقیم و چند نفر به‌صورت غیرمستقیم در مجموعه شما مشغول به کار هستند؟

امروز که با شما صحبت می‌کنم 17 هزار نفر به صورت مستقیم با مجموعه انتخاب همکاری می‌کنند. البته جالب است که بدانید در چند سال گذشته ما توانسته‌ایم تعداد نیروهایمان را بهچ نین عددی را برسانیم. ما در یک مسیر رو به توسعه و پیش‌رونده، تعداد نیروهای شاغل در مجموعه را افزایش داده‌ایم. به نحوی که از یک مجموعه دو سه هزار نفری در چهار سال گذشته به 17 هزار نفر رسیده‌ایم. جالب است بدانید که تعداد نیروی شاغل در مجموعه انتخاب سال گذشته 9 هزار نفر بود و امسال به 17 هزار نفر رسیده است.

این تنها آمار نیروهایی است که مستقیما با ما کار می‌کنند. تعداد اشتغال غیرمستقیم را دقیق نمی‌توان اعلام کرد و شاید بتوان گفت اشتغال بیش از 200 هزار نفر به صورت غیرمستقیم به این مجموعه وابسته است. اگر اعضای خانواده این افراد را هم محاسبه کنیم، تعداد به حدود یک میلیون نفر می‌رسد.

الان اشتغال مستقیم 17 هزار نفر و اشتغال غیرمستقیم 200 هزار نفر به بقای این مجموعه بستگی دارد. با توجه به شرایط اقتصادی کنونی آیا نگرانی از بابت تعدیل نیرو دارید؟

چنین دغدغه و نگرانی در مجموعه ما وجود ندارد. چون ما قرار است جهانی شویم و می‌خواهیم که جهانی شویم. پس برای جهانی شدن باید به استانداردهای جهانی برسیم. استراتژی ما این است که خستگی را خسته کنیم. یعنی یک استراتژی بسیار عملیاتی و کاربردی داریم و بنای ما بر این است که هیچ مانعی بر مسیر فعالیت ما اثر نگذارد. مهندسان شعاری دارند که می‌گویند یا راهی خواهیم یافت یا راهی خواهیم ساخت. آینده برای ما هم از این دو حالت خارج نیست.

ما چشم‌انداز بسیار روشنی داریم و با کارگروهی که در رده‌های مختلف در حال انجام است، در عرصه جهانی به زودی یک گروه انتخاب بسیار قوی و مقتدر را خواهید دید. پس مساله تعدیل نیرو با توجه به شرایط کنونی وجود ندارد.

با توجه به بحث جهانی شدن، چه چالش‌ها و دغدغه‌هایی پیش روی شماست و برای رسیدن به اسکیل جهانی چه چالش‌هایی ممکن است پیش روی شما باشد؟

برای جهانی شدن قاعدتا باید دانش ما، مدیریت ما و مهارت ما در صنعت، جهانی شود. پس ما اولا باید خودمان را توسعه دهیم. یعنی از نظر دانشی و مهارتی. همه همکاران ما در رده‌های مختلف مدیریت ارشد، مدیریت میانی، هیات مدیره، کارمندان و کارگران همه باید در حوزه‌های تخصصی خود آموزش ببینند و مهارت‌های خود را افزایش دهند. این اولین نکته قابل توجه است.
نکته قابل توجه دیگر، کمکی جامعه و نهادهای بیرونی برای رشد و توسعه ماست.

ما سعی کرده‌ایم که نخبگان کشوری را جذب کنیم و تمهیداتی برای این کار داریم. حتی برای سربازی این افراد هم برنامه داریم و خوشبختانه وزارت علوم اخیرا راهکارهایی را با ستاد کل نیروهای مسلح یافته‌اند و قرار است تفاهم‌نامه‌هایی را با هم امضا کنیم تا حتی بتوانیم نخبگان خارج از کشور را جذب مجموعه‌مان کنیم. چون گروه انتخاب در مسیر توسعه قرار گرفته و کسی نمی‌تواند مانع توسعه‌اش شود. ما در مسیر توسعه صنعتی قرار داریم و همه باید کمک کنند تا چرخ این صنعت به درستی بچرخد و افتخاری برای ایران باشد و ما بتوانیم ایرانی قوی را در عرصه جهان داشته باشیم.

برای رسیدن به این جایگاه و ماندن در آن، باید نیروهای انسانی توانمندی داشته باشید و آنها را توانمند کنید.

در این سال‌ها اقدامات زیادی برای توسعه و توانمندسازی منابع انسانی انجام داده‌ایم. درحوزه سرمایه‌های انسانی هر روز خدمات خود را توسعه داده‌ایم. اگر ما هر سال را با سال گذشته مقایسه کنیم توسعه خدمات، بهبود رفاه و ایجاد آرامش برای پرسنلمان بسیار مشهود است. نمونه آن بسته رفاهی است که به کلیه همکارانمان می‌دهیم.
در حوزه‌های خدمات مشاوره خانواده و روانشناسی و بحث‌های ورزشی، ما فقط در سال گذشته در کنار خطوط تولیدمان نزدیک به 14 باشگاه ورزشی بسیار مجهز راه‌اندازی کردیم و در سایر موضوعات رفاهی ما سال گذشته بیش از 5 هزار نفر از همکارانمان را با خانواده‌هایشان به سفرهای تفریحی و زیارتی فرستادیم. یا در سال گذشته معادل 10 سال گذشته به همکارانمان وام تخصیص داده شده است. اینها همه خدماتی است که به فضل پروردگار و با یاری خداوند درصدد توسعه آن هستیم.