بازار لوازم خانگی ایران با وجود تولید‌کنندگان متعدد حق انتخاب مطلوبی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. با این وجود مشتریان لوازم خانگی پس از خرید، انتظار مسئولیت‌پذیری در قبال محصول تولیدی از سوی شرکت سازنده دارند. این مهم بدون توجه به کیفیت طراحی و ساخت محصول امکان‌پذیر نبوده و به شدت مسئولیت‌پذیری تولید‌کنندگان در قبال کالای تولیدی مورد توجه قرار گرفته است.

نقش فناوری در مسئولیت‌پذیری تولید‌کننده لوازم خانگی

ارتباط تنگاتنگ صنعت و تکنولوژی به خصوص در حوزه لوازم خانگی کاملا ملموس است. فناوری در طراحی و ساخت محصولات ایرانی نزدیک به استانداردهای جهانی بوده و می‌توان گفت که تولید‌کنندگان می‌توانند با برندهای روز دنیا رقابت داشته باشند. با این وجود شبکه خدمات پس از خرید و ارتباط با مصرف‌کننده نیز با پیشرفت تکنولوژی دستخوش تغییراتی شده است.

تولید‌کننده‌ای می‌تواند مسئولیت خود در قبال خرید مشتریان را به سرانجام برساند که فناوری را در راستای زیرساخت‌های خدمات پس از خرید خود به کار گرفته باشد. این فناوری‌ها در شبکه‌سازی و تسهیل ارتباط، ایجاد تعامل دو سویه با مشتریان و درک نیاز مصرف‌کنندگان از طریق شبکه‌های اجتماعی و اینترنت امروزه بیشتر از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

تولید با کیفیت، رکن اصلی مسئولیت‌پذیری

پیشرفت‌های به سرانجام رسیده در سال‌های اخیر به خصوص توسط بزرگترین هلدینگ تولید لوازم خانگی، به تولید با کیفیت معنای جدیدی بخشیده است. بخشی از این کیفیت را می‌توانیم سرانجام همکاری با برندهای مطرح جهان بدانیم و بخش دیگر توسط نخبگان ایرانی و درک نیازهای مصرف‌کننده صورت گرفته است. این کیفیت بالای تولید است که در نهایت به سازنده این امکان را می‌دهد که مسئولیت‌پذیری دوجانبه را در دستور کار خود قرار دهد.

تولید‌کننده وفادار به مشتری

مشتری وفادار خواهان تولید‌کننده وفادار است. تولید‌کننده باید وفاداری خود به محصولات تولیدی را با ارائه خدمات پس از خرید و تضمین قطعات حساس محصولات به اثبات برساند. قطعاتی که گاها قیمتی تقریبا برابر با محصول دارند و در صورت خرابی، خریدار باید هزینه‌های زیادی برای تعمیر بپردازد. این موضوع اساسی باعث شده است تا برند دوو از گارانتی‌های خاص خود برای مسئولیت‌پذیری بیشتر در قبال تولیدات خود استفاده کند.

شبکه قوی خدمات پس از خرید

مصرف‌کنندگان نیاز دارند که در تمامی مناطق کشور از شبکه خدمات پس از خرید استفاده داشته باشند. بر اساس جوایز اعطا شده در زمینه ارائه خدمات پس از خرید، انتخاب الکترونیک حامی برای شش دوره متوالی نشان زرین حمایت از حقوق مصرف‌کننده را دریافت کرده است. لوازم خانگی با برند دوو با خدمات پس از خرید انتخاب الکترونیک حامی ارائه می‌شود.

ارائه خدمات پس از خرید به صورت 7 روز هفته و 24 ساعته با امکان تعیین زمان ارائه سرویس از سوی تکنسین‌های مجاز، باعث شده تا خریداران بتوانند از خدمات استفاده کنند.

مسئولیت‌پذیری تولید‌کننده در طول دوره مصرف

بر اساس گارانتی‌های خاص ارائه شده از سوی برند دوو، خریداران ماشین لباسشویی دوو با موتور دایرکت درایو از 120 ماه ضمانت موتور بهره‌مند می‌شوند. همچنین مصرف‌کنندگان محصولات برودتی با موتور دیجیتال اینورتر می‌توانند از خدمات ضمانت  تعویض کمپرسور در مدت زمان 124 ماه استفاده کنند.

مدت زمان ارائه خدمات پس از خرید برای قطعات خاص باعث می شود که از خریدار در طول مدت زمان استفاده استاندارد حمایت شده و هزینه‌های جانبی ناشی از خرابی از سوی مصرف‌کننده پرداخت نشود.

سخن پایانی

صنایعی که به‌صورت مستقیم با زندگی روزمره مردم در ارتباط هستند باید مسئولیت‌پذیری بیشتری داشته باشند و در همین راستا باید نسبت به بهره‌گیری از تکنولوژی، کیفیت ساخت و خدمات پس از خرید مناسب اقدام کنند. تولید‌کننده خوب مسئولیت‌پذیری خود را نه فقط در زمان خرید، بلکه پس از آن ادامه می‌دهد و در طول دوره مصرف، پشتیبان مصرف‌کننده است.