نقش مدیریت لجستیک در مجموعه‌های لوازم خانگی و به ویژه شرکت بزرگی مثل دوو چیست؟

یکی از زنجیره‌های ارزشی که امروز در تولید و تامین کالا وجود دارد، بحث لجستیک است که تکمیل‌کننده تحویل کالا به مصرف‌کننده نهایی را بر عهده دارد.
تمام خدماتی که در بخش تولید و فروش انجام می‌شود، کالاهایی که برای تکمیل فرایند تولید و فروش مورد نیاز است، همه و همه بر عهده مدیریت لجستیک مجموعه است و همه این اقدامات توسط بخش لجستیک انجام می‌شود.

یکی از زنجیره‌های ارزشی که امروز روی بحث شرکت دوو وجود دارد، بحث زنجیره ارزش لجستیک است. تقریبا می‌توانیم بگوییم که تمام‌ فرآیند تولید تا خرید یک مشتری در بخش لجستیک انجام می‌شود.

ما در بخش لجستیک خط مقدم تحویل کالا به مصرف‌کننده نهایی هستیم و تقریبا می‌توانیم بگوییم که آخرین نفری هستیم که با مصرف‌کننده نهایی ارتباط داریم.

پس این خیلی مهم است که ما رضایت و خشنودی مصرف‌کننده را تامین کنیم و بتوانیم با تحویل کالای مناسب، کیفیت مطلوب و هزینه پایین رضایت مصرف کننده را تامین کنیم. مدیریت لجستیک نقش بسیار بزرگی روی بحث فروش دارد و می‌تواند بسیار کمک کند که فرآیند فروش سرعت بگیرد وحتی با توزیع به موقع انبارهای شعب، شارژ انبارهای شعب، با تحویل به موقع و با کیفیت خوب به مصرف‌کننده می تواند در بخش فروش سهم بسزایی داشته باشد.

با توجه به اینکه کالاهای مورد نیاز بخش تولید توسط مدیریت لجستیک مطرح می‌شود و با توجه به مشکلاتی مانند تحریم و دیگر مشکلات اقتصادی، شما در این بخش با چه چالش‌هایی مواجهید؟

کلا حوزه لجستیک چالش‌های خاص خودش را دارد. بخشی از این چالش‌ها تخصصی است که به زیرساخت‌ها بر می‌گردد و بخش دیگری هم بخش عمومی است و به شرایط کلی حاکم بر فضای کشور و مشکلات کلی بر می‌گردد.

اگر از منظر تخصصی بررسی کنیم، بزرگترین مشکلی که در حال حاضر داریم مساله حمل و نقل است. با توجه به مشکلات و زیرساخت‌های حمل و نقل که امروز در کشور وجود دارد، ما در بخش حمل و نقل کالا با مشکل زیادی مواجهیم. به خصوص که کارخانه مرکزی ما در اصفهان است و ما به ماشین‌هایی با استانداردهای خاص برای حمل و نقل نیاز داریم. اما یکی از مشکلات ما تامین این خودروهای به اصطلاح اتاقدار است. این مشکل به خصوص در بازه‌های زمانی خاص که پیک کاری و تحویل محصول است، بیشتر هم می‌شود. در این مواقع ما نیاز داریم که تعداد زیادی ماشین برای ارسال محصولات داشته باشیم. اما برخی از مواقع تامین این نیاز با دشواری‌هایی همراه می‌شود.

شما در این مجموعه چه کارهای ویژه‌ای را انجام داده‌اید و در حال حاضر در حوزه مدیریت لجستیک به چه سمت و سویی رفته‌اید و چه چشم‌اندازی را دنبال کرده‌اید؟

ما برای حل مشکل حمل و نقل در یکی دو سال گذشته یک شرکت در حوزه حمل و نقل راه‌اندازی کرده‌ایم تا مشکل ما را برطرف کند و این بخش را به یک هلدینگ لجستیک تبدیل کرده‌ایم. یعنی مجموعه‌ای که فرآیند 360 درجه لجستیک را به‌صورت کامل پوشش می‌دهد. یعنی از زمانی که تامین‌کننده کالای اولیه را برای ما ارسال می‌کند تا زمانی که کالا به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد.

ما در این مدت سعی کرده‌ایم کارهای زیرساختی انجام دهیم و یکی از این کارها که اخیرا انجام شده تامین ناوگان لجستیکی خود مجموعه بوده است که 100 دستگاه جدیدا به مجموعه‌مان اضافه شده که بالغ بر بالای 700 میلیارد تومان در این حوزه سرمایه‌گذاری شده است.

کارهای دیگری که در بخش حوزه لجستیک انجام دادیم بحث توسعه انبارهای منطقه‌ای و سیستم توزیع پخش‌مان بوده که با این حرکت تحویل کالا به مصرف‌کننده نهایی را هم از لحاظ زمان و هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ هزینه بسیار کاهش داده‌ایم. در حوزه منابع انسانی هم تیم‌های متخصص و نفرات بسیار خوبی را در این زمینه جذب کرده‌ایم. به خصوص در شرایط کنونی که به بخش حمل و نقل بین‌المللی هم وارد شده‌ایم سعی کرده‌ایم که نیروی مختصص جذب کنیم و جدیدا روی بحث صادرات بین‌الملل قدم‌های خیلی خوبی را برداشته‌ایم.
در حوزه پست وارد شده‌ایم تا کالاهای خاص را از این طریق تحویل مشتری بدهیم.

شرکت جدیدی به نام شرکت دکاپست راه‌اندازی کردیم که بحث خدمات پستی را به خود مجموعه و حتی بیرون از مجموعه ارائه می‌کند. در حوزه مسئولیت اجتماعی هم کارهایی انجام دادیم که بخش مهم آن کمک به بیماران سرطانی است و بحث لجستیک این بخش مانند تامین و ارائه تجهیزات و امکاناتی از جمله ویلچر، واکر، تخت و دستگاه اکسیژن را بر عهده داریم.پ

وضعیت مدیریت لجستیک در ایران در مقایسه با دیگر کشورها چگونه است؟ ما در ایران در حوزه مدیریت لجستیک چه مشکلات و محدودیت‌هایی داریم؟

در بحث لجستیک بسیاری از امکانات و اقدامات ما قابل مقایسه با استانداردهای جهانی نیست. من مشکل ترانزیت و حمل و نقل کالا را مثال زدم که ما در ایران مشکل داریم. اما یکی از کارهای خیلی خوبی که در کشورهای اروپایی و بعضی از کشورهای آسیایی انجام داده‌اند، راه‌اندازی مناطقی است که در گذرهای مختلف جاده‌ای مخصوصا جاده ترانزیتی خدماتی را به رانندگان ارائه می‌کنند. مانند استراحتگاه و خدمات فنی که مربوط به خودرو است. متاسفانه ما الان در حال حاضر این نوع خدمات را در کشور نداریم و متاسفانه تامین امنیت ماشین‌هایمان درحال حاضر تحت‌الشعاع قرار گرفته است و برای این مساله باید فکری کرد.

در صورتی که در کشورهای اروپایی و آسیایی تقریبا این مشکل حل شده و به مسافت‌های مختلف تیرپارک‌هایی وجود دارد که با استانداردهای مختلف که به رانندگان خدمات می‌دهد.

اگر روی زیرساخت‌های حمل و نقل درون ایران بیشتر کار می‌شد، به خصوص زیرساخت‌های ریلی، شاید امروز بخش مهمی از مشکلات حمل و نقل کالا وجود نداشت و بسیاری از معضلاتی که امروز روی بحث حمل و نقل جاده‌ای داریم با ایجاد زیرساخت‌های ریلی برطرف می‌شد. البته این به معنای آن نیست که هیچ کاری در این حوزه انجام نشده است. چون بخش‌هایی انجام شده اما نیاز به ارائه زیرساخت و خدمات بیشتر است.

مشکل دیگری که با آن مواجهیم بحث کرایه‌های بالا، هزینه تعمیر و نگهداری ماشین‌هاست که هزینه بالایی را به بخش لجستیک تامین می‌کند. این هم یکی دیگر از مشکلاتی است که اکنون در این بخش با آن مواجهیم.