ارزش بازار لوازم خانگی در دنیا چقدر است؟

بزرگترین تولیدکنندگان لوازم خانگی در دنیا گزینه‌های مختلفی را در هنگام خرید لوازم خانگی برای مصارف خصوصی، خانگی و تجاری به مصرف‌کنندگان ارائه می‌دهند. از مایکروویو، اجاق، توستر و سایر دستگاه‌های خانگی کوچک‌تر گرفته تا یخچال و فریزر، ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی و خشک‌کن.

صنعت لوازم خانگی سالانه چند صد میلیارد دلار فروش دارد. بیشتر فروش لوازم خانگی هنوز به‌صورت آفلاین انجام می‌شود، زیرا فروش الکترونیکی لوازم اصلی یک چهارم بازار را تشکیل می‌دهد. این سهم در دسته لوازم کوچک تا حدودی بیشتر است.

شرکت‌های پیشرو در این صنعت شامل، پاناسونیک، گروه چینی هایر، ویرپول آمریکا، گروه لوازم خانگی آلمانی بی‌اس‌اچ، شرکت سوئدی الکترولوکس و غول چندملیتی کره جنوبی یعنی گروه است.

صنعت لوازم خانگی بزرگ با فروش بیش از 300 میلیارد دلار و نزدیک به 700 میلیون دستگاه در سال، بیشتر سهم بازار لوازم خانگی را تشکیل می‌دهد.

بخش‌های اصلی صنعت لوازم خانگی

صنعت لوازم خانگی به دو بخش اصلی تقسیم می‌شود: لوازم خانگی اصلی و لوازم خانگی کوچک. دسته اول شامل ماشین‌های بزرگی است که در خانه استفاده می‌شود، مانند یخچال، فریزر، اجاق گاز، خشک‌کن و ماشین لباسشویی. فروش لوازم خانگی اصلی با فروش بیش از 300 میلیارد دلار و نزدیک به 700 میلیون دستگاه در سال، بیشتر سهم بازار لوازم خانگی را تشکیل می‌دهد.

دسته دوم، لوازم خانگی کوچک، شامل محصولاتی مانند غذاساز، توستر و قهوه‌ساز است. پیش‌بینی می‌شود که درآمد بازار جهانی لوازم آشپزخانه کوچک در چند سال آینده از مرز 100 میلیارد دلار عبور کند. در سال 2021 اندازه کل بازار لوازم خانگی 502 میلیارد دلار بود.

چشم‌انداز بازار لوازم خانگی

به نقل از statista، پیش‌بینی می‌شود که نرخ فروش جهانی لوازم خانگی هوشمند از حدود 10 درصد در سال 2020 به حدود 20 درصد در سال 2025 افزایش یابد. انتظار می‌رود که بیشتر لوازم هوشمند خانگی اضافی از بخش سرگرمی‌های خانگی، بلندگوهای هوشمند و بخش امنیت و روشنایی خانه باشند.

اما بازار فرعی لوازم خانگی هوشمند در صنعت لوازم خانگی نیز نویدهایی برای آینده دارد. احتمال دارد که که ماشین‌های لباسشویی، یخچال‌ها و سیستم‌های تهویه اتاق به دسته‌بندی لوازم خانگی ضروری در بازار لوازم هوشمند راه پیدا کنند. جاروبرقی‌های رباتیک هوشمند یکی دیگر از دسته‌بندی‌های لوازم خانگی هستند که انتظار می‌رود در آینده رشد زیادی داشته باشند.

پیش‌بینی می‌شود که درآمد بازار جهانی لوازم آشپزخانه کوچک در چند سال آینده از مرز 100 میلیارد دلار عبور کند. در سال 2021 اندازه کل بازار لوازم خانگی 502 میلیارد دلار بود.

درآمد غول‌های لوازم خانگی

در سال 2020، شش تولیدکننده لوازم خانگی در سراسر جهان از درآمد 10 میلیارد دلاری فراتر رفتند. شرکت «هایر» با درآمد حدود 36 میلیارد دلار در رتبه اول این دسته‌بندی قرار گرفت. سایر شرکت‌هایی که درآمد سالانه آنها به 10 میلیارد دلار می‌رسد، ال جی، ویرپول، میدیا، لوازم خانگی بی‌اس‌اچ و الکترولوکس هستند. در سطح بین‌المللی، چندین کمپانی اصلی باعث رشد صنعت تولید لوازم خانگی در سراسر جهان می‌شوند.

پاناسونیک

پاناسونیک با درآمد سالانه 62 میلیارد دلار در سال 2021، یکی از شناخته شده‌ترین تولیدکنندگان لوازم خانگی در سطح جهان است، بنابراین جای تعجب نیست که به عنوان بزرگترین و سودآورترین توزیع‌کننده بین‌المللی لوازم خانگی نیز رتبه‌بندی شود. این شرکت که در سال 1918 تأسیس شد، در تاریخ 103 ساله خود رشد قابل توجهی داشته است.

امروزه پاناسونیک که به طور رسمی به عنوان شرکت صنعتی ماتسوشیتا الکتریک شناخته می‌شود، هر ساله میلیاردها دلار درآمد دارد.
این غول تولید لوازم خانگی طیف گسترده‌ای از محصولات و خدمات را برای خانه‌ها، دفاتر و ویترین فروشگاه‌ها ارائه می‌دهد. پاناسونیک علاقه خاصی به خانه، زیبایی، سلامتی و وسایل گرمایشی و سرمایشی دارد. دفتر مرکزی پاناسونیک در ژاپن قرار دارد و در سراسر آسیا و منطقه اقیانوس آرام، اروپا، آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، چین و منطقه شمال شرق آسیا فعالیت می‌کند.

ال‌جی

ال‌جی با درآمد سالانه 57 میلیارد دلار در سال 2021 دومین شرکت بزرگ تولید‌کننده لوازم خانگی در جهان و چهارمین تولید‌کننده بین‌المللی تلویزیون‌های ال‌سی‌دی است. ال‌جی طیف گسترده‌ای از یخچال، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، لوازم پخت و پز، جاروبرقی، تهویه مطبوع، تلویزیون، سیستم‌های صوتی و تصویری، رایانه‌های شخصی، مانیتورهای کامپیوتر، واحدهای تهویه، دستگاه‌های تلفن همراه و سایر لوازم خانگی را ارائه می‌دهد.

این شرکت لوازم خانگی چندملیتی، در تاریخ 62 ساله خود، بیشتر به خاطر خط تولید تلویزیون، یخچال و ماشین لباسشویی خود شناخته شده است. اگرچه دفتر مرکزی ال‌جی در کره جنوبی قرار دارد، اما این شرکت لوازم خانگی بسیاری از محصولات خود را در مکزیک، لهستان، اندونزی، روسیه، چین و هند تولید می‌کند.

هایر

کمپانی هایر، با درآمد 33 میلیارد دلاری در سال 2021، هر ساله در لیست 500 شرکت برتر جهان قرار می‌گیرد. تاسیس این شرکت به سال 1984 بازمی‌گردد. هایر در طراحی، توسعه، تحقیق، ساخت و فروش ماشین لباسشویی، آبگرمکن، یخچال، تلویزیون، تهویه مطبوع و سایر محصولات لوازم برقی خانگی از جمله رایانه و تلفن همراه فعالیت دارد. گروه هایر در چین محبوبیت خاصی دارد. با این حال، این شرکت همچنین مالک چندین برند جهانی از جمله هات‌پوینت، جی‌ای، هوور، کندی، فیشر پیکل و سانیو است. از این شرکت‌ها، هات‌پوینت و جی‌ای در ایالات متحده محبوب هستند. هات پوینت به طور متوسط سالانه 2.8 میلیون دلار درآمد دارد، در حالی که جی‌ای که دفتر مرکزی آن در کنتاکی قرار دارد، سالانه 6.3 میلیارد دلار کسب درآمد می‌کند.

 

تیر ماه امسال رئیس انجمن قطعه‌سازان لوازم خانگی از خودکفایی 95 درصدی در تولید قطعات لوازم خانگی خبرداد و گفت: تنها در برخی قطعات الکترونیکی و کمپرسور یخچال، وابستگی به قطعات خارجی وجود دارد.

چین و اروپا، صاحبان اصلی بازار

اصلی‌ترین شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی جهان در اروپا و چین قرار دارند. البته ال‌جی (کره جنوبی) و ویرپول (ایالات متحده آمریکا) از موارد استثنا هستند. میدیا و هایر شرکت‌های چینی هستند، در حالی که بی‌اس‌اچ، الکترولوکس، اس‌ای‌بی، آرچلیک و میله در اروپا مستقر هستند. موقعیت خوب برخی از شرکت‌های اروپایی تا حدی ناشی از حضور طولانی مدت آنها در بازار است که باعث شده برند شناخته شده‌تری داشته باشند. به عنوان مثال، شرکت آلمانی تولید کننده لوازم خانگی میله (Miele) شرکتی است که در سال 1899 تأسیس شد و بیش از 120 سال در تولید لوازم خانگی سابقه دارد.

ترکیه، از صنعت مونتاژ تا صادرات به اروپا

بخش لوازم خانگی ترکیه تولید خود را به عنوان یک صنعت مونتاژ در دهه 1950 آغاز کرد. اولین محصول در سال 1955 تولید شد و اولین یخچال ساخت ترکیه در سال 1960 وارد بازار شد. صنعت لوازم خانگی ترکیه از آن زمان به رشد فوق‌العاده‌ای دست یافته است. در حال حاضر، صنعت لوازم خانگی یکی از بخش‌های جا افتاده و پویا در ترکیه است. این صنعت عمدتاً از دو زیربخش تشکیل شده است. یعنی کالاهای سفید (کالاهای بادوام) که بر این بخش غالب است و لوازم خانگی کوچک. با تولید بیش از 28 میلیون دستگاه، صنعت کالاهای سفید در 10 سال گذشته به کانون تولید قابل توجهی تبدیل شده است. ترکیه یک کشور پیشرو در اروپا در بخش کالاهای سفید است.

واردکنندگان لوازم خانگی

در خصوص واردات لوازم خانگی، آمریکا با واردات 45 هزار دستگاه در سال گذشته، هند با واردات 10 هزار دستگاه و اوکراین با واردات 6 هزار دستگاه اصلی‌ترین کشورهای وارد‌کننده لوازم خانگی هستند. هند بزرگترین واردکننده برند پاناسونیک است و واردات 43 هزار دستگاه را به خود اختصاص داده است.

خودکفایی ایران در زمینه صنعت لوازم خانگی

مجله اکونومیست در گزارش خود از صنعت لوازم خانگی در ایران تاکید کرد که تحریم‌های اقتصادی همیشه سدی در برابر رشد اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف ایرانی شناخته می‌شوند اما این مساله مورد توجه و تاکید کارشناسان اقتصادی و سرمایه‌گذاران خارجی بوده است.

از زمان تشدید تحریم‌ها تعدادی از بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های بزرگ صنعتی ایرانی تلاش کردند تا با استفاده از تجربه فنی و مهندسی خود و بهره‌برداری از نتایج سرمایه‌گذاری چند 10 ساله در زمینه تحقیق و توسعه، بخشی از نیاز کشور به محصولاتی که شرکت‌های خارجی تامین‌کننده آنها، بازارهای ایران را ترک کرده بودند، تامین کنند. یکی از این صنایع، صنعت لوازم خانگی ایران بود.

طبق گزارش وبسایت تحلیل بازار، تیر ماه امسال رئیس انجمن قطعه‌سازان لوازم خانگی از خودکفایی 95 درصدی در تولید قطعات لوازم خانگی خبرداد و گفت: تنها در برخی قطعات الکترونیکی و کمپرسور یخچال، وابستگی به قطعات خارجی وجود دارد.

 

آشنایی با 4 غول صنعت لوازم خانگی دنیا
نام شرکتدرآمد سالانه

(میلیارد دلار)

سال تاسیسقدمت برند
پاناسونیک621918103
ال‌جی57196062
هایر33198435
میله1899120

 

بزرگترین کشورهای واردکننده لوازم خانگی:

آمریکا با واردات 45 هزار دستگاه

هند با واردات 10 هزار دستگاه

اوکراین با واردات 6 هزار دستگاه