موفقیت در طراحی محصول به این بستگی دارد که محصول ارائه شده چقدر با نیازهای مصرف‌کننده مطابقت دارد و آیا می‌تواند مشکلاتی را که مشتری در زندگی یا محل کارش دارد برطرف کند یا خیر. این موضوع بسیار مهم است. زیرا بر میزان فروش محصول و سودآوری آن تأثیر می‌گذارد.

بنابراین طراحی محصول باید با توجه به نیاز بازار و تقاضای مشتری انجام شود تا محصولی موفق روانه بازار شود. در طراحی یک محصول باید به کاربرد و نحوه عملکرد آن، ویژگی‌های زیبایی‌شناختی و قابلیت‌های محصول توجه شود.

امروزه طراحی محصول فرایندی است که باید هرچندوقت‌یک‌بار به‌روز شود. چراکه شرکت‌های مختلف دائماً محصولات خود را بررسی و اصلاح می‌کنند تا مطمئن شوند که آن محصول نیازهای مشتری را برآورده می‌کند. طراحی محصول معمولاً در چند مرحله صورت می‌گیرد.

دوو در طراحی محصولات خود سمفونی‌هایی نواخت که همگی گیرا و گوش‌نواز بودند. سمفونی اول دوو سمفونی اقیانوس (Ocean) بود. در طراحی محصولات اوشن آرامش، ژرفا و مواج بودن اقیانوس مد نظر قرار گرفت. در سری اوشن محصولات دوو از آرامش موج‌های اقیانوس و ژرفای آن بهره گرفته شد.

از تحقیق تا طراحی محصول

مرحله اول تحقیق است. در این مرحله باید از نیاز مشتری و هدف تولید آگاهی پیدا کرد تا مشخص شود که قرار است این محصول چه نیازی را برآورده کند. مرحله بعدی تولید ایده است که باید تفکر خلاق صورت گیرد و طراحان بتوانند از شیوه‌های مناسب استفاده کنند تا محصول کاربردی شود. در مرحله سوم می‌بایست پالایش و اعتبارسنجی انجام شود. طراحان باید ایده‌های خود را اصلاح کنند و مطمئن شوند که محصول با نیازهای مشتری مطابقت دارد. پس از این مرحله نمونه اولیه ساخته می‌شود و ایده‌ها به واقعیت تبدیل می‌شوند. ممکن است با آزمایش روی محصول برخی ایرادات مشخص و سپس رفع شود. وقتی نمونه اولیه ساخته شد، چند بار آزمایش‌ها تکرار می‌شود تا مطمئن شوند که محصول کارایی لازم را دارد و در آخر نیز پس از طی کردن این مراحل محصول در بازار عرضه می‌شود.

طراحی محصول در لوازم خانگی از اهمیت بالایی برخوردار است. تنوع محصولات و طراحی‌های مختلف این الزام را به وجود می‌آورد که محصولی باکیفیت و سطح بالا به مشتری ارائه شود. شرکت دوو که از اوایل سال 90 و پس از تحریم‌ها نتوانست قطعات لوازم خانگی را به ایران برساند با پیشنهاد متخصصان داخلی مبنی بر طراحی و ساخت قطعات در ایران مواجه شد. طراحان و متخصصان قطعات را در کشور تولید و این صنعت را بومی‌سازی کردند.

این کار با همکاری گروه انتخاب انجام شد. گروه انتخاب از سال 79 کار خود را در بازار لوازم خانگی ایران آغاز کرد. این شرکت با بیش از 12 زیرمجموعه توانست برای 14 هزار نفر اشتغال‌زایی کند. شرکت‌های زیرمجموعه گروه انتخاب در حوزه‌های طراحی، مهندسی، تولید، فروش و حمل‌ونقل لوازم خانگی فعالیت می‌کنند.

گروه صنعتی انتخاب در سال 85 با برند کره‌ای دوو وارد مذاکره و قرارداد بین این دو شرکت منجر به همکاری آن‌ها در زمینه انتقال دانش طراحی به طراحان ایرانی شد. این شرکت در سال 86 با شرکت دوو قرارداد بست. بین سال‌های 86 تا 88 مجموعه R&D شکل گرفت و با کمک آنان آزمایشگاه‌ها تجهیز و راه‌اندازی شد. در سال 93 گروهی از طراحان عازم کره شدند تا در تأسیس مرکز طراحی (design center) مهارت کافی را به دست آورند. در همان سال شرکت دوو مواد اولیه و کیت‌ها را برای ایران تهیه می‌کرد. پس از آن نیز طراحی کامل محصولات در ایران صورت گرفت.

طراحی محصول بر اساس سمفونی

در طراحی محصولات تلاش شد که متناسب با ذوق و سلیقه ایرانی باشد و مشخصات و ویژگی‌های محصول نیاز مشتری را برآورده کند. شکیل بودن و زیبایی این محصولات که در نظر اول نگاه مصرف‌کننده را به خود جلب می‌کند مهر تأییدی بر مهارت طراحان گروه انتخاب است. در طراحی این محصولات تلاش شده تا جنبه‌های محیط‌زیستی نیز در نظر گرفته شود. لوازم خانگی دوو محصولاتی را تولید می‌کند که عمر مفید بالایی دارند و نسبت به سایر محصولات موجود در بازار کمترین آسیب را به محیط‌زیست کشورمان وارد می‌کنند.

دوو در طراحی محصولات خود سمفونی‌هایی نواخت که همگی گیرا و گوش‌نواز بودند. سمفونی اول دوو سمفونی اقیانوس (Ocean) بود. در طراحی محصولات اوشن آرامش، ژرفا و مواج بودن اقیانوس مد نظر قرار گرفت. در سری اوشن محصولات دوو از آرامش موج‌های اقیانوس و ژرفای آن بهره گرفته شد. هنگام استفاده از لباس‌شویی‌ها و یخچال‌های سری اوشن می‌توانید آرامش اقیانوس را تجربه کنید.

سمفونی دوم سمفونی استودیو بود. ویژگی‌های سری استودیو که سمفونی گوش‌نواز استودیو را می‌نواخت تعادل، سادگی و مسطح بودن در نظر گرفته شد. طراحی این محصولات به گونه‌ای است که گویی به استودیویی کاملاً مدرن نگاه می‌کنید. شکل مینیمال محصولات مورد توجه بسیاری از خریداران جوان قرار گرفت که برای خانه مدرن خود به دنبال سادگی و در عین حال زیبایی هستند.

با ورود گروه انتخاب و شکل‌گیری مراکز طراحی سمفونی دوو شکلی تازه به خود گرفت و دل‌انگیزتر شد. گروه انتخاب با تلاش مستمر 200 نفر از مهندسان داخلی و خارجی تحقیقات خود را در زمینه طراحی محصولات آغاز کردند. همان طور که پیش‌تر گفتیم اولین مرحله طراحی محصول تحقیق و سنجیدن نیاز مشتری است. گروه انتخاب به این موضوع مهم با جدیت پرداخت و سپس با در نظر گرفتن دغدغه‌ها و نیازهای مصرف‌کننده و با بکارگیری شیوه‌های به‌روز دنیا محصولات را طراحی کردند. مرکز طراحی انتخاب نقطه درخشانی در کار این گروه صنعتی است.

گروه انتخاب در طراحی محصولات تمام تلاش خود را به‌کارگرفته تا سمفونی دوو به دل مصرف‌کننده بنشیند و فضایی را فراهم کرده تا تخصص، مهارت و ذوق به هم آمیزند و مهندسان خلاق طرح‌هایی کارآمد، دل‌نشین، چشم‌نواز و مطابق با سلیقه مشتری ارائه کنند. مهندسان مرکز طراحی انتخاب با دانش و مهارت خود تمام تلاششان را به‌کارمی‌گیرند تا این محصولات دغدغه‌های واقعی مشتریان را برآورده کنند و مصرف‌کننده با اطمینان خاطر از محصولات دوو استفاده کند.