با رشد روزافزون کاربرد‌های تکنولوژی در زندگی روزمره انسان، صنعت هوشمند وسایل خانگی توانسته است جایگاه عظیمی را در بازار لوازم خانگی بدست آورد. لوازم خانگی هوشمند این قابلیت را دارند که توسط تلفن‌های هوشمند یا تبلت‌ها به کمک ارتباط اینترنتی، کنترل شوند.

پیش‌بینی ‌می‌شود این لوازم به مرور قابلیت‌های شخصی‌سازی بیشتری پیدا کنند تا باعث بهبود عملکرد سیستم اجرایی آنها شود. در عصر تکنولوژی، شرکت‌های تولیدکنندخ وسایل هوشمند توانسته‌اند اکثر لوازم‌های خانگی متعارف را به کمک تکنولوژی‌های جدید ارتقا دهند تا انسان‌ را به چشم‌انداز خانه‌ تمام هوشمند نزدیک کنند.

تکنولوژی خانه هوشمند

تکنولوزی خانه هوشمند که با فرآیند خودکارسازی خانه نیز شناخته‌ می‌شود، اشاره به تشکیلاتی مناسب دارد که در آن وسایل و دستگاه‌های خانگی می‌توانند از راه دور توسط اینترنت کنترل شوند. وسایل خانگی در این سیستم به صورت منسجم با یکدیگر ارتباط دارند و کاربر می‌تواند نور، دما، سیستم امنیتی، وسایل گرمایشی، سرمایشی و آشپزخانه خود را با تلفن هوشمند کنترل کنند.

لوازم خانگی هوشمند قابلیت‌ متمایزکننده‌ دیگری به نام خودآموزی دارند، به این معنی که این وسایل می‌توانند به مرور زمان برنامه روزانه صاحب خانه را یاد گرفته و خود را با آن تطبیق دهند.

به دلیل علاقه انسان به همگام شدن با روند تکنولوژی، استفاده از لوازم‌ خانگی هوشمند در جهان به صورت روز‌افزون در حال افزایش است. با وجود اینکه تغییری به بزرگی خودکار‌سازی تمام خانه برای همه‌ افراد ممکن نیست، شرکت‌های ساخت لوازم خانگی هوشمند با ارائه محصولات خود تلاش کرده‌اند تا علاقه‌مندان را به تدریج به رویای خانه تمام هوشمند برسانند.

 

آمار و ارقام بازار لوازم خانگی هوشمند

به گزارش مرکز Mordor Intelligence، در سال ۲۰۲۱، بازار منطقه آسیا-اقیانوسیه سریع‌ترین رشد را در میان بازار مناطق دیگر در حوزه لوازم خانگی هوشمند داشته است.

ایالات متحده آمریکا، در حال حاضر بزرگترین بازار لوازم خانگی هوشمند را در اختیار دارد و به گزارش انجمن تکنولوژی مصرف‌کنندگان آمریکا، صنعت نسل هوشمند لوازم خانگی در سال ۲۰۲۲ میلادی، توانسته درآمدی معادل ۵.۹۴ میلیارد دلار را بدست آورد. بازیگران اصلی این صنعت هوشمند در حال حاضر کمپانی‌های ویرلپول، سامسونگ الکترونیکس، بی‌اس‌اچ و الکترولوکس هستند. به ‌غیر از کمپانی‌های ذکر شده به‌عنوان غول‌های لوازم خانگی، شرکت‌های تکنولوژی‌محور نیز برای بدست آوردن سهمی از این بازار، از دانش تکنولوژی خود برای هوشمندسازی لوازم خانگی استفاده کرده‌اند.

شرکت نست (Nest) متعلق به گوگل، اکو متعلق به شرکت تجارت الکترونیک آمازون، محصولات لوازم خانگی شرکت شیائومی و لوازم هوم‌کیت اپل از جمله این شرکت‌ها هستند. بر اساس پیش‌بینی این مرکز، صنعت محبوب لوازم خانگی هوشمند می‌تواند در باز‌ه سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۷، نرخ رشد مرکب سالانه‌ی ۱۷.۳ درصدی را تجربه کند.

درآمد شرکت‌های لوازم خانگی هوشمند در آمریکا (2018-2022) – دلار آمریکا

 

جدیدترین لوازم خانگی هوشمند

سیستم‌های دستیار هوشمند، یکی از محبوب‌ترین لوازم خانگی هوشمند در سال‌های اخیر بوده‌اند. استفاده از دستیار‌های صوتی هوشمند در خانه مانند «الکسا»، «دستیار گوگل» و «سیری اپل» نمونه‌های این تکنولوژی هستند. دستیار‌های صوتی خانگی می‌توانند به دستورات صوتی صاحب خانه عمل کرده، به آنها درباره موضوعی که درباره آن سوال دارند پاسخ دهد و برنامه‌ریزی روزانه را برای لوازم خانه و آشپزخانه‌ی هوشمند انجام دهند.

یکی دیگر از لوازم خانگی کوچک اما پرکاربرد، لامپ‌های هوشمند هستند. این ساختار‌های نوری می‌توانند به صورت اتوماتیک نور خود را با محیط اطراف تنظیم کنند. برند‌های فراوانی وجود دارند که لامپ‌های هوشمند با ویژگی‌های مختلف را تولید و عرضه می‌کنند. برخی از این ویژگی‌ها شامل، پخش موسیقی، کنترل با صدا، برنامه‌ریزی هوشمند و امکان تشخیص تحرک برای سیستم دزدگیر هستند.

با نفود تکنولوژی در صنعت لوازم خانگی، یخچال‌‌ها نیز به سمت هوشمند‌ شدن حرکت کرده‌اند. از ویژگی‌های متمایزکننده یخچال‌های هوشمند با یخچال‌های متعارف موجود در بازار جهانی، می‌توان به تنظیم هوشمند دما و روشنایی، اخطار باز ماندن درب، پخش موسیقی در هنگام آشپزی، اعلام زمان تغییر فیلتر آب، جستجوی دستور‌های آشپزی به کمک تاچ اسکرین و تطبیق با دستیار‌های هوشمند الکسا و گوگل اشاره کرد.

لباسشویی‌های هوشمند از دیگر لوازم مورد نیاز یک خانه هوشمند هستند. لباسشویی‌های هوشمند دارای قابلیت کنترل از راه دور، انتخاب هوشمند بهترین برنامه شستن لباس‌ها بر اساس نوع بافت لباس و زمان موجود و تشخیص میزان مورد نیاز مایع شوینده بر اساس مقدار لباس‌ها هستند. لازم به ذکر است که لوازم‌ خانگی‌های هوشمند از برند یکسان، قابلیت سازگاری و ارتباط بهتری را نسبت به لوازم هوشمند از برند‌های مختلف دارند.

امنیت خانه که یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های هر خانواده است نیز به کمک سیستم‌های پیشرفته امنیت خانگی تامین می‌شود. این سیستم‌ها ویژگی‌هایی دارند که ریسک‌ دزدی از خانه را به حداقل می‌رسانند. این سیستم‌های امنیتی ویژگی‌هایی مانند کنترل کننده درب پارکینگ، کنترل تحرک به کمک لامپ‌ها و دوربین‌هایی هوشمند پس از خروج اعضای خانواده، قفل‌های هوشمند که با موبایل باز و بسته می‌شوند و دوربین‌های زنگِ درب که به صاحب خانه اجازه‌ گفتگوی ویدیویی با فرد پشت درب را حتی زمانی که صاحب خانه حضور ندارد، می‌دهد.

 

مزایای و معایب تکنولوژی لوازم خانگی هوشمند

با وجود تقاضای روز‌افزون لوازم خانگی هوشمند، باید در نظر داشت که این وسایل در کنار قابلیت‌های متعددی که به کاربران ارائه می‌دهند، دارایی معایب و مزایایی نیز هستند.

اولین و مهم‌ترین مزیت این لوازم، آسان‌تر کردن فعالیت‌های خانه است. تنها با یک کلیک و یا دستور صوتی می‌توان لوازم خانه را از راه دور کنترل کرد. از دیگر مزیت‌های قابل توجه این لوازم، میزان مصرف انرژی آنهاست. بهره‌وری انرژی و کاهش قبض برق، به کمک تنظیم خودکار نور، ترموستات‌های هوشمند و دیگر ویژگی‌های این لوازم ممکن است. یکی دیگر از حسن‌های لوازم هوشمند، کاربردی بودن آنها برای افراد دارای معلولیت است. افراد با معلولیت‌های جسمی می‌توانند به‌ راحتی با گوشی موبایل و دستور‌های صوتی از لوازم خانه‌ استفاده کنند.

در کنار مزایای‌ فراوان این وسایل هوشمند، بزرگترین اشکال این وسایل، پتانسیل بالای‌ هک شدن آنها به دلیل اتصال دائمی به اینترنت است. در صورت عدم بروز‌رسانی سیستم امنیتی و استفاده از رمز‌‌های ضعیف وا‌ی‌فای، دوربین‌ها، سیستم‌های صوتی و تصویری خانه می‌توانند به راحتی در معرض هک قرار بگیرند. به دلیل اینکه صنعت لوازم خانگی هوشمند بسیار رقابتی است، باید در زمان خرید لوازم از برند‌های متفاوت مسئله سازگاری این وسایل با سیستم‌های مختلف برند‌ها را در نظر گرفت.