اساسا بخشی از کسب و کار دوو در آن سال‌ها احیای شرکت‌های ورشکسته بود. اولین‌بار این درخواست از سوی دولت کره جنوبی اتفاق افتاد. آنها از مدیران دوو خواستند شرکت خودروسازی زیان‌دهی را احیا کند. رقبای دوو در بازار، از این پیشنهاد دولت سرباز زده بودند. چون می‌پنداشتند این اتفاق ممکن نیست. اما دوو با همان جاه‌طلبی مثال زدنی‌اش وارد این قرارداد شد و هم شرکت را احیا کرد و هم خودش وارد بازار کسب‌و‌کار خودروسازی شد. این تجربه قابل توجه موجب شد که دوو در سال‌های بعد با نگاه توسعه‌ای بازارش را گسترش دهد. آنها به کشورهای مختلفی وارد شدند. یا در آنجا کارخانه‌ای بنا و یا اینکه کارخانه زیان‌دهی را احیا کردند.

کره شمالی، سودان، لیبی، ایران، بلژیک، روسیه و ویتنام از کشورهایی است که می‌توان ردپای محصولات دوو را در آنها دید. دوو در فعالیت‌های ساختمانی فعال شد و مجموعه‌ای ‌از هتل‌ها را از کره‌جنوبی تا روسیه و ویتنام و آفریقا راه‌اندازی کرد.

ردپای دوو را در چه کشورهایی می‌توان دید؟

وقتی از کره‌جنوبی حرف می‌زنیم ناخودآگاه برخی به یاد همسایه شمالی آنها می‌افتیم. کشوری که بیشترین اختلاف را با همسایه‌اش دارد. برای اینکه کمی از جاه‌طلبی دوو سر دربیاورید باید بدانید که آنها در کره شمالی هم کارخانه‌ای برای تولید محصولات مختلف راه‌اندازی کرده بودند. آن هم درست چند سال بعد از جنگ دو کره. به جز این سودان، لیبی، ایران، بلژیک، روسیه و ویتنام از دیگر کشورهایی است که می‌توان ردپای محصولات دوو را در آنها دید. دوو در فعالیت‌های ساختمانی فعال شد و مجموعه‌ای ‌از هتل‌ها را از کره‌جنوبی تا روسیه و ویتنام و آفریقا راه‌اندازی کرد. یکی از مهم‌ترین هتل‌هایی که دوو ساخت در هانووی بود که ۱۶۳ میلیون دلار در سال ۱۹۹۶ هزینه در بر داشت.

دوو و صنعت نفت و گاز میانمار

دوو در شاخه‌های مختلفی در سراسر دنیا فعال بود. از جمله اینکه این شرکت در سال ۲۰۰۸ وارد بازار نفت و گاز هم شد. در این سال‌ها به دلیل مسائل حقوق بشری کشورهای زیادی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در میانمار نبودند. در آن زمان دو شرکت فرانسوی توتال و آمریکایی یونیورکال در بازار نفت و گاز میانمار فعال بودند. دوو به عنوان سومین شرکت خارجی وارد بازار نفت و گاز میانمار و بعدها بر یک میدان گازی مسلط شد و بعد از چند سال تلاش در سال ۲۰۱۳ به تولید رسید.

آبان ماه سال ۱۳۸۹ منابع خبری كره‌جنوبی از نهايی شدن قرارداد فروش شركت دوو الكترونيكس به گروه صنعتی ايرانی انتخاب خبر دادند. این فروش در پی ورشکستگی شرکت دوو الكترونيكس رخ داد و دولت کره‌جنوبی تصمیم گرفت تا با مزایده گذاشتن این شرکت بخشی از هزینه طلبکاران را تامین کند.

دوو اکسپرس در پاکستان

در حال حاضر یکی از برندهای باقی‌مانده از امپراطوری دوو شرکت «دوو اکسپرس» است. همانطور که می‌دانید عمده شرکت‌های خوشه‌ای دوو بعد از بحران مالی ۱۹۹۷ فروپاشید و یا به مالکیت دولت درآمد. از همه آنها چند شرکت باقی مانده که یکی دوو اکسپرس است. شرکتی فعال در زمینه حمل و نقل بین شهری در پاکستان. دفتر مرکزی دوو اکسپرس در لاهور واقع شده و در حال حاضر به ۶۰ مقصد در پاکستان سفرهای درون شهری با خدمات این شرکت انجام می‌شود.

دوو در لیبی

برج‌های العماد نمادی از مدرنیسم در لیبی به حساب می‌آید. ساخت این ساختمان در اوایل ۱۹۸۴ در لیبی آغاز شد و در سال ۱۹۹۰ افتتاح شد. این ساختمان توسط شرکت مهندسی و ساخت و ساز دوو ساخته شد. این مجموعه از ۵ برج تشکیل شده است که هر یک دارای ۱۸ طبقه و منظره کامل به دریا هستند.

دوو در لهستان

شرکت دوو در ادامه جاه‌طلبی‌هایش بازاری هم در لهستان برای خودش دست و پا کرد. این شرکت هنوز هم در لهستان فعال است و عمده فعالیتش فروش ماشین‌آلات و تجهیزات سنگین است. دفتر مرکزی این شرکت در ورشو واقع شده است.

دوو در ایران

همکاری دوو با ایران تاریخچه‌ای طولانی دارد. این شرکت در زمان جنگ بخشی از خطوط آهن ایران را ساخت. همچنین شرکت کشتی‌سازی دوو هم به سفارش ایران یک کشتی برای ناوگان دریایی ایران ساخته‌است. اما در دهه 80 و 90 شمسی دوو و ایران وارد فاز جدیدی از همکاری شدند. سال ۱۳۸۹ بود که رسانه‌های ایران از خرید شرکت دوو توسط یک برند ایرانی خبر دادند. نمایندگی فروش محصولات دوو در ایران تصمیم گرفت که در مزایده خرید برند دوو در کره جنوبی شرکت کند.

آبان ماه سال ۱۳۸۹ بود که رسانه‌های ایرانی از نهایی شدن خرید دوو توسط یک شرکت ایرانی خبر دادند. ایسنا در این زمینه نوشته بود: «منابع خبری كره‌جنوبی از نهايی شدن قرارداد فروش شركت دوو الكترونيكس به گروه صنعتی ايرانی انتخاب خبر دادند.» این فروش در پی ورشکستگی شرکت دوو الكترونيكس رخ داد و دولت کره‌جنوبی تصمیم گرفت تا با مزایده گذاشتن این شرکت بخشی از هزینه طلبکاران را تامین کند. به این ترتیب شرکت تولیدکننده لوازم خانگی دوو به‌همراه دانش طراحی و تولید آن به ایران منتقل شد.

نام برخی از کشورهایی که شرکت دوو در آنها فعالیت کرده است
نام کشورنوع فعالیت
کره شمالیاحداث کارخانه تولید محصولات مختلف
روسیهساخت هتل
ویتنامساخت هتل
میانمارشرکت نفت و گاز
پاکستانشرکت حمل و نقل بین شهری
لیبیساخت برج‌های العماد به عنوان نماد مدرنیسم
ایرانساخت خطوط راه‌آهن/ ساخت کشتی/ تولید لوازم خانگی